12 makanan yang digalakkan untuk pengantin dan hikmahnya dalam Islam...

Rasulullah pernah berkata..kepada menantunya Saidina Ali r.a

"Wahai Ali, apabila pegantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka suruh tanggalkan kasutnya ketika dia duduk dan membasuh kedua-dua kakinya. maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikan ALLAH mengeluarkan 70 jenis kefakiran dari rumah kamu..
dan ALLAH menurunkn 70 rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga keberkatan itu meratai penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila,sawan, dan sopak selama mana dia berada di dalam rumah tersebut.


Laranglah pengantin itu dari makan & minum

4 jenis makanan ini..
Susu, Cuka, Ketumbar, epal masam

Saidina Ali r.a bertanya..Kenapa..?

Baginda menjawab..
"Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk dengan ini sebab dari 4 perkara (makanan) ini..untuk menghalang dari dapat anak..Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan tidak dapat anak"

Saidina Ali bertanya lagi..
Kenapa cuka dilarang ?( semasa haid dan seminggu pertama perkahwinan)

Baginda menjawab:
"Apabila minum cuka semasa haid.. sesungguhnya haidnya itu tidak bersih selama-lamanya"

Berikut 12 makanan yang digalakkan..

1. Roti
2. Jintan Manis
3. Asparagus
4. Pisang
5. Barli
6. Selasih
7. Mentega
8. Lobak Merah
9. Biji Hitam ( Habba Al Sauda )
10. Ayam
11. Tamar (Kurma)
12. Terung


1. Roti (khubz)
Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jangan potong roti dengan pisau. hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu".

2. Jintan Manis (anisun)
Jintan manis banyak khasiatnya ianya melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Ianya juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu disekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata.

3. Asparagus (hiyawn)
Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak.

4. Pisang (mawz)
Pisang boleh menyejukkan badan dan ianya boleh dimakan dengan madu lebah.

5. Barli (sya'ir)
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yg mengidap demam.

6. Selasih (manis rayhan)
Selasih berkhasiat untuk menguatkan organ hati, memudahkan tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air.

7. Mentega (zubdah)
Mentega khasiatnya memanas dan melembapkan. Baik untuk menghilangkan sembelit. Mentega yang dicampurkan dengan kurma dan madu sejenis makanan yang menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil.

8. Lobak merah
Kegunaannya memanaskan badan. Ianya juga melancarkan aliran haid dan air kencing.

9. Biji hitam (habb al sauda)
Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jadilah seperti biji habb al sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali kanser dan mati". Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa "ia" itu ialah hab al sauda menghapuskan angin dalam usus dan demam. Baik untuk merawat 'leukoderma' dan membuka saluran urat yang halus. Berguna untuk menghilangkan penyakit selesema.

10. Ayam (dajaj)
Memudahkan penghadaman. membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina yang tidak bertelur.

11. Tamar kering (tamr)
Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yg tiada bermakanan". Nabi s.a.w. sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini

Terung (badhijan)
Terung hitam menyebabkan keluarnya hempedu. Kecenderungan benda ini mengeluarkan hempedu dapat dibetulkan dengan memakannya bersama daging.




Sumber : Majalah NUR – Dis 2005

5 comments:

Anonymous said...

cece x saba nak kawin la tu
semoga sampai jodohnya...

k bagus gak
saye pun xtau slme ni
tq

~ Nur Syurga ~ said...

Salam..

Sapae ni ye? mcm kenai je.. :b . Tak semestinya untuk pengantin je..sesiapa yang menginginkan kesihatan dalaman bolehla cuba.

Anonymous said...

erm...mmg bgus artikel ini utk sume org...mg ssuai utk org akn bkwin kn..

zidni said...

Salam..
huhuhu... thanks a lot. tak tahu pun sebelum ni.. boleh amalkan untuk hari2 yang akan datang... thanks..

Gula Kapas said...

milo tu kire bawah susu jugak ke ek?

tau tak cara makan pisang yg proper?

ni ayah yg ajar. sebelum tu, pernah tengok beruk/kera (dan yg seangkatan dengannya) makan pisang macam mana? terus gigit pisang, kan (anggaplah dah kupas kulit pisang).

cara yg proper: lepas dah kupas kulit pisang tu, 'patah-dua' pisang tu, kemdian baru makan. supaya cara makan kite tak sama dengan beruk/kera.